Akupunktio

Akupunktio on tuhansia vuosia vanha kiinalainen hoitomuoto. Akupunktio tulee latinan sanoista ”acus”=neula ja ”puncture”= pistää. Kiinalaisen teorian mukaan perustana on qi eli energia. Ihminen on terve, kun qi virtaa kanavissa vapaasti ja sitä on riittävästi. Oireet/häiriöt syntyvät  energiakierron häiriintymisestä tai vähyydestä. Häiriötiloissa energiavirtoja säädellään pistelemällä neuloja tarkoin määriteltyihin kohtiin; akupisteisiin, joita on energiaratojen (meridiaanien) varrella.

Akupunktioneulat valmistetaan ruostumattomasta teräksestä. Niiden läpimitta vaihtelee 0,16-0,35 mm välillä ja pituus 15-70 mm välillä. Ne ovat ovat erittäin ohuita sekä poikkeavat neuloista, joita käytetään verikokeissa ja rokotuksissa. Neuloissa ei ole leikkaavaa kärkiosaa, jolloin pistotunne on erilainen.

Hoitojen määrä  arvioidaan yksilöllisesti; usein 1-2 x vkossa ja noin 5-10 hoitokertaa on määrällisesti jo riittävä. Akuuteissa kiputiloissa jo yksikin hoitokerta saattaa auttaa.

Länsimaissa akupunktiota selitetään kivun lievityksen kautta. Se vaikuttaa hermojärjestelmän välityksellä, jolloin elimistön kipua lievittävät mekanismit aktivoituvat ja kipuviesti estetään/tehdään kivulle portti. Akupunktio on voimakasta stimulaatiota, jolla myös aktivoidaan reseptoreita ja/tai tuntohermosäikeitä. Akupunktio vapauttaa myös kemiallisia välittäjäaineita kuten mielihyvähormnia, endorfiinia. Se myös stimuloi hormoneja, jotka laajentavat verisuonia ja toimivat anti-inflammatorisesti. Se saa aikaan myös miellyttävän, kevyen ja kivuttoman olon vapauttamalla mm. norandrenaliinia, serotoniinia.

Fysioterapiassa akupunktiota käytetään tuki- ja liikuntaelimistön kiputilojen hoitoon. Se  laukaisee lihasjännitystä ja lisää verenkiertoa. Fysioterapiassa se yhdistetään usein muuhun terapiaan, jolloin akupunktion vaikutus tehostuu. Sitä käytetään  myös triggerpisteisiin, jolloin lihaskireydet saadaan tehokkaasti lievittymään yhdistelemällä se muuhun lihaskäsittelyn esim. triggerpiste-hierontaan ja/tai kalvon(fascian) käsittely –tekniikoihin. Akupunktion kipua lievittävän ja lihaksia rentouttavan vaikutuksen ansiosta myös lihasharjoittelu ja /tai aktiiviset harjoitteet voidaan aloittaa nopeammin ja paranemisprosessi nopeutuu esim. leikkausten jälkeen.

Mihin akupunktio auttaa?

• päänsärky, migreeni
  • niska-hartiaseudun kiputilat
  • alaselkä- ja ischiasvaivat
  • olkapääkipu
  • polvi- ja lonkkakivut
  • tenniskyynärpää
  • nilkkakivut, achillesjännevaivat, penikkatauti
  • muut kiputilat
  • ennen ja jälkeen leikkauksen
  • nuha, astma, ihottumat jne.
  • myönteisiä oheisvaikutuksia: mm. unen laadun, vastustuskyvyn ja aistitoimintojen parantuminen, yleinen rentoutuminen, stressin ja ummetuksen häviäminen, hormonitoiminnan normalisoituminen ja allergiaoireiden väheneminen.
  • hedelmällisyyshoidot, raskauspahoinvointi, vaihdevuosioireet

Sähköakupunktio

Sähköakupunktiossa neuloihin yhdistetään matalataajuinen sähkövirta, joka tehostaa hoidon vaikutusta. Sähköakupunktiota käytetään joka kahden akupisteen tai hyvin usein kahden triggerpisteen välillä. Lihas sähkön vaikutuksesta supistuu ja rentoutuu , jolloin lihaksen jännitys laukeaa ja lihas rentoutuu.

Yhdistelmähoito (triggerpiste-hieronta ja akupunktio)

Triggerpiste-hieronta ja akupunktio yhdessä ovat tehokas kivunhoidon menetelmä. ”Kuin kaksi hoitoa yhdellä kertaa”. (fysio 60min). Yleensä hoito alkaa tirggerpiste-hieronnalla , jonka jälkeen laitetaan vielä akuneulat vaikuttamaan (noin 20min). Mahdollista on myös , että joitakin neuloja laitetaan jo vaikuttamaan triggerpiste-hieronnan ajaksi.

Akupunktiohinnasto

30-45min 45€

4 x (sarjahoito) 130€

Yhdistelmähoito 60min = triggerpistehieronta +akupunktio

Osana Fysioterapiaa ks. fysioterapiahinnasto.